Завдання для учнів 5 класів
Складнопідрядне речення
1.Знайдіть складнопідрядне речення:
а) В таку добу під
горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.
б) Обрій почала огортати все
густіша і густіша темрява, і небо стало схожим на
синьку, густо розведену в воді.
в) Подихав свіжий вітерець; по
ставку плигали маленькі хвильки і сріблом
блищали на сонці.
2. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть на початку:
а) Стояла така тиша, що чути було
шепіт сніжинок із пожовклим листям.
б) Де обрії гойдалися
вітрами, осінній ранок барви розливав.
в) Мені ввижається, що з тих іскорок встають водограї.
3. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть в середині:
а) Де праця, там і пісня.
б) Найбільш суворим
і об’єктивним суддею, чий вирок вирішує долю будь –
якої теорії, є всесильний час.
в) Ріка в бігу аж до самісінького
моря прозора вся, хоч з берегів і каламуть.
4. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть в кінці:
а) Де мало слів, там більше
правди.
б) Що вище піднімались, то
ставало холодніше.
в) А я люблю, як у
вечірній час сопілка заспіває переливна.
5. Знайдіть правильно записане речення:
а) Зібралися діти на тому ж
високому березі над Дніпром – звідки видно і
димарі і цегельні, і місто, і пристань.
б) Зібралися діти,
на тому ж високому березі над Дніпром – звідки видно і
димарі, і цегельні, і місто, і
пристань.
в) Зібралися діти, на тому ж
високому березі над Дніпром звідки видно
і
димарі, і цегельні,
і місто, і пристань.
6. Знайдіть речення з підрядним означальним:
а) Бліде небо
мигтить зірами до блакиті, що оповила степову далечінь.
б) Люблю слухати, як гудуть
бджоли.
в) Коли в людини є народ, тоді
вона уже людина.
7. Знайдіть речення з підрядним з’ясувальним:
а) Як не буде птахів, то і
людське серце стане черствим.
б) Де щастя упало, там і
приятелів мало.
в) І неначе ще й
досі я чув, як в акаціях вітер шумить.
8. Знайдіть речення з підрядним обставинним:
а) Я вірю в те, що вернеться
тепло.
б) Звідки птах
випурхнув, там і гніздо знайдеш.
в) Те, що було нам співучим,
ясним, хай ще дужче рясніє другим, ранком
співається, днем наливається, в добрім
здоров’ї, в
науках кохається.
9. Знайдіть
речення з підрядним порівняльним:
а) Андрієві було тільки дев'ятнадцять років, хоча
через свій зріст він видавався вже дорослим парубком.
б) Там, де рідні кожна стежка і стеблина, бродять
мої думи і пісні мої.
в) Над голубими вітряками плив
журавлиний караван, неначе кликав у дорогу.
10. Знайдіть
речення з підрядним причини:
а)
На дні повільно хмари темно – сині повзуть, немов
підводні кораблі.
б) І
не треба нести мені квітку надії, бо давно уже ти увійшла в мої мрії.
в) Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче.
11.
Знайдіть речення з підрядним мети:
а) Закінчували свій трудовий день з тим, щоб завтра новий
день продовжувати з новим завзяттям.
б) А сонечко встане, як
перше вставало.
в) Як дбаєш, так і маєш.
12. Знайдіть речення з підрядним
наслідку:
а) Скільки не дивись на море, воно ніколи не
набридне.
б) Чим далі
заглиблювалися вони в гори, тим тихішим ставав відгомін бою.
в) Це було, як співав соловей над рікою.
13. Знайдіть речення з підрядним
умовним:
а)
Хоч місяць цей і зветься листопадом, але дерева
вже простягни вгору, до сизого неба оголені віти.
б) Якби всі легенди зібрати морські, якби
їх в томи записати, то був би
літопис
на вічні віки.
в) Я люблю тишину, коли море спокійно
так дише і зітхає у сні до холодних і
темних глибин.
14. Знайдіть
речення з підрядним місця:
а) За гречками, в
долині, де ніжним плетивом ткався сивий
туман, – показалось
село.
б) Часом можна
висловить пейзажем те, для чого слів
нема людських.
в) Дорога тяглася туди, де виднівся предковічний ліс.
15. Знайдіть
речення з підрядним часу:
а) Коли поспіє виноград – додолу гнуться ніжні
віти.
б) Ми знали велике
озеро, де щороку гуси зупинялися й жили тижнів зо два, а то й
більше.
в) Не плюй у
криницю, бо з неї ще будеш пити водицю.
16. Знайдіть
речення з підрядним допустовим:
а) Туман низинний пливе
кошлатий, щоб на озимих заночувати.
б) Якщо ви любите
пісні, запрошуйте у гості птаство.
в) Хоч була рання весна, але надворі було вже гаряче.
17. Знайдіть
речення з однорідною підрядністю:
а) Між двома
вікнами, що дивилися великими шибками на вулицю, біліла береза.
б) Я вірю в силу доброти, що на торжку не
продається, що кривди розбива пласти,
красою тулиться до серця.
в) Був це хлопець
жвавий, за що й прозивався в школі непосидою, розбитнем.
18. Знайдіть речення з неоднорідною підрядністю:
а) Коли до тебе прилечу, засяє в сонці все
навкруг, як після теплого дощу в росі
важкий зелений луг.
б) Він почував у собі якусь силу, що поривала його до
діла, до громадських справ.
в) Якби не зима, то й літо було б довше.
19. Знайдіть
речення з послідовною підрядністю:
а) Любов’ю не
обділений, зігрітий, бо корінь мій у рідному краю.
б) Цілує сонце
рушники, що ненька вміла вишивати.
в) Проминули сиві далекі віки над степами життя, неначе у вирій лелеки,
яким не
знайти вороття.
20. Зробіть
синтаксичний розбір речення, накресліть його схему.
Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють
та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкають об голову, об
вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маківками. (3б.)
Безсполучникове складне речення
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь.
1. Виберіть безсполучникове складне речення.
A) Грицько побачив, що Семен рве ягоди, і зупинився (Б. Грінченко).
Б) В селі бігли з дворів назустріч чумакам дівчата, діти, поважні діди з палицями (С. Васильченко).
B) Хмари пливли низько над землею, можна було сподіватися дощу (О.Десняк).
Г) Сонце, мабуть, упливло за обрій, і в лісі ходив уже важкий присмерк (М. Хвильовий).
1. Виберіть безсполучникове складне речення.
A) Грицько побачив, що Семен рве ягоди, і зупинився (Б. Грінченко).
Б) В селі бігли з дворів назустріч чумакам дівчата, діти, поважні діди з палицями (С. Васильченко).
B) Хмари пливли низько над землею, можна було сподіватися дощу (О.Десняк).
Г) Сонце, мабуть, упливло за обрій, і в лісі ходив уже важкий присмерк (М. Хвильовий).
2. Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого смисловий зв’язок – послідовність подій.
A) Лампадка тьмяно блимала в кіоті, стояла в церкві дивна тишина (Л. Костенко).
Б) Брязне клинок об залізо кайданів, піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).
B) Танцюють зорі – на мороз чималий показують (М. Рильський).
Г) Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Народна творчість).
A) Лампадка тьмяно блимала в кіоті, стояла в церкві дивна тишина (Л. Костенко).
Б) Брязне клинок об залізо кайданів, піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).
B) Танцюють зорі – на мороз чималий показують (М. Рильський).
Г) Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Народна творчість).
3. Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] – [ ]. (розділові знаки пропущено).
A) Стою під кленом біля джерела у серці йдуть пісні привітні (М. Стельмах).
Б) Я навіть подумав пахне нещастям (В. Шевчук).
B) Індик крутиться та дметься іволга летить, сміється (О. Олесь).
Г) Продержало з тиждень морозом земля заклякла, як кістка (Марко Вовчок).
A) Стою під кленом біля джерела у серці йдуть пісні привітні (М. Стельмах).
Б) Я навіть подумав пахне нещастям (В. Шевчук).
B) Індик крутиться та дметься іволга летить, сміється (О. Олесь).
Г) Продержало з тиждень морозом земля заклякла, як кістка (Марко Вовчок).
4. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
A) Грицько стулив рота: вода вже сягала йому до очей (Б. Грінченко).
Б) Сашко задихався і зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем лісом до глинищ (М. Вінграновський).
B) Час твій прийде з долею битися, сон пропаде (Леся Українка).
Г) Вдарили козаки веслами у воду – одскочив дуб од берега (А. Кащенко).
A) Грицько стулив рота: вода вже сягала йому до очей (Б. Грінченко).
Б) Сашко задихався і зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем лісом до глинищ (М. Вінграновський).
B) Час твій прийде з долею битися, сон пропаде (Леся Українка).
Г) Вдарили козаки веслами у воду – одскочив дуб од берега (А. Кащенко).
5. Позначте розділовий знак, який пропущено в реченні.
Пан гуляв у себе в замку_ у ярмі стогнали люди (Леся Українка).
A) Кома;
Б) двокрапка;
B) тире;
Г) крапка з комою.
Пан гуляв у себе в замку_ у ярмі стогнали люди (Леся Українка).
A) Кома;
Б) двокрапка;
B) тире;
Г) крапка з комою.
6. Виберіть правильний синтаксичний аналіз речення
Береза раніше вільхи листя розпускає – літо буде сухим (Народна творчість).
A) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. листя розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.
Б) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – пояснення.
B) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.
Г) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде), смисловий зв’язок між частинами – протиставлення явищ.
Береза раніше вільхи листя розпускає – літо буде сухим (Народна творчість).
A) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. листя розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.
Б) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – пояснення.
B) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.
Г) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде), смисловий зв’язок між частинами – протиставлення явищ.
Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
7. Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями та видом смислових відношень між їхніми частинами.
1. Одночасність подій;
2. часова послідовність;
3. зіставлення явищ;
4. часові.
7. Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями та видом смислових відношень між їхніми частинами.
1. Одночасність подій;
2. часова послідовність;
3. зіставлення явищ;
4. часові.
A) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле (М. Коцюбинський).
Б) На калині чорний ворон кряче, на чужині сиротина плаче (Народна творчість).
B) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий (О. Десняк).
Г) Два голуби гуде, голубка туркоче (Народна творчість).
Д) Вона була при зброї: у руках був заступ гострий (Леся Українка).
Б) На калині чорний ворон кряче, на чужині сиротина плаче (Народна творчість).
B) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий (О. Десняк).
Г) Два голуби гуде, голубка туркоче (Народна творчість).
Д) Вона була при зброї: у руках був заступ гострий (Леся Українка).
8. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома;
2. двокрапка;
3. тире;
4. крапка з комою.
1. Кома;
2. двокрапка;
3. тире;
4. крапка з комою.
А) Не час було Мирославі братися до лука звір був надто близько (І. Франко).
Б) Обшукали в замку кожну п’ядь землі, всі сховища козак пішов немов у воду (В. Винниченко).
В) Пташки лящать, теркотять, співають щебече соловейко і своїм голосом криє цокання кропив’янки кує зозуля (Панас Мирний).
Г) Тихо в полі гай темніє наступає літній вечір (Леся Українка).
Б) Обшукали в замку кожну п’ядь землі, всі сховища козак пішов немов у воду (В. Винниченко).
В) Пташки лящать, теркотять, співають щебече соловейко і своїм голосом криє цокання кропив’янки кує зозуля (Панас Мирний).
Г) Тихо в полі гай темніє наступає літній вечір (Леся Українка).
9. Установіть відповідність між схемами та безсполучниковими складними реченнями (розділові знаки пропущено).
1. [],[],[],[].
2. [];[], [].
3. []:[].
4. []:[],[],[].
1. [],[],[],[].
2. [];[], [].
3. []:[].
4. []:[],[],[].
A) Сам знаєш сім разів одміряй один раз одріж (А. Шиян).
Б) Заливається флейта трубить з переливами трубач рявкає бас гуде баритон (Остап Вишня).
В) Темна ніч знялася, розіслалася над землею Ратієв- іцина з зеленої зробилася чорна одні верхів’я високого дерева ще горіли (Панас Мирний).
Г) Прокотився грім з розгоном грають блискавок шаблі пахне морем і озоном від притихлої землі (М. Рильський).
Д) І пригадалося йому дитинство над водами хиляться лози лелека пливе в висоті (М. Рильський).
Б) Заливається флейта трубить з переливами трубач рявкає бас гуде баритон (Остап Вишня).
В) Темна ніч знялася, розіслалася над землею Ратієв- іцина з зеленої зробилася чорна одні верхів’я високого дерева ще горіли (Панас Мирний).
Г) Прокотився грім з розгоном грають блискавок шаблі пахне морем і озоном від притихлої землі (М. Рильський).
Д) І пригадалося йому дитинство над водами хиляться лози лелека пливе в висоті (М. Рильський).
Прочитайте текст. Виконайте завдання 10-11 до нього
Річка життя
(1) Життя – як вода: воно спливає непомітно. (2) Ось недавно ж, либонь, починався струмок твого дитинства, спокійний, сонцем освітлений, починався радісно й безжурно. (3) Далі струмок той обертався на річку – юність бурунами завирувала. (4) Води побільшало, глибини зросло. (5) Далі подивишся: поспокійнішала течія, утомившись, вже не шумить вода, не б’ється сердито у високі береги: молодість минула, старість іще не надійшла. (6) Й покотиться річка твого життя до безбрежного моря… (7) Та ніколи не зникне вона в ньому безслідно, мов краплина.
(За Є. Гуцалом)
10. Позначте всі безсполучникові складні речення.
11. Позначте речення, ускладпені відокремленими означеннями та обставинами.
Самостійно сформулюйте відповідь на завдання 12
12. Складіть невеликий парис (7-9 речень) у художньому стилі на тему: «Краса зимового лісу», використовуючи безсполучникові складні речення.
12. Складіть невеликий парис (7-9 речень) у художньому стилі на тему: «Краса зимового лісу», використовуючи безсполучникові складні речення.
Коментарі
Дописати коментар